Referencer

Per Mailand
Per MailandKlarinettist, Livgardens Musikkorps
– “Jeg blev inspireret til at spille klaver i timerne.”
– “Min opfattelse af lyst og læring er blevet yderligere stimuleret.”
– “Meget positiv tilgang til eleven og dennes udvikling gennem leg med tonearter og ”kendte” sange, frem for kedelige øvelser.”
“At øve sig er mange ting; men at det også kan være sjovt!?!”
– “Helt enkelt: positivt!! Et super værktøj til unge undervisere og pædagogik-studerende på konservatoriet.”
Christian Winther
Christian WintherHornist, Copenhagen Phil.
– “Hvis det er sjovt, glemmer man, at det er svært.”
– “Nodematerialet er fantastisk at tage udgangspunkt i. Fordi der er så mange danske melodier, som børnene kender lige fra vuggestuen. Bygget op over skalasystemer, grundlaget for det meste musik.”
– “Jeg vil bruge materialet i min undervisning.”
– “Får lyst til at give eleverne mere musik, fordi det er det, det handler om.”
Kirsten Thomsen
Kirsten ThomsenFagottist, Livgardens Musikkorps
– “Ordet energi er et super ord.”
– “Jeg blev inspireret til at lave variation i undervisningen, skabe energi.”
– “Sjovere at spille skalaer.”
Martin BoensvangBasunist, instruktør i Helsingør Pigegarde
– “Gennem nogle små, nemme melodier, som vi kursister selv blev sat til at spille sammen, illustrerede Flemming Andreassen, hvordan man, ved blot at bruge nogle få og helt simple spørgeteknikker og tilgange til musikken, kan skabe de refleksioner hos en elev, der kan være med til at få åbnet døren op for denne verden af muligheder, der kan findes i et musikstykke – hvad enten det er et stort koncertstykke eller en simpel børnesang. Lige pludselig sad jeg og gen-oplevede den aha-oplevelse, som jeg fik for mange år siden.”

– “Kurset bød også med sin varme og hyggelige udformning op til nogle spændende samtaler med de øvrige kursister om deres erfaringer, og det udleverede materiale, som vi fik afprøvet i løbet af kurset, hvor vi på en hyggelig og musikalsk måde kom hele kvintcirklen rundt, samtidig med at samspillet mellem lærer og elev, eller eleverne indbyrdes, var i fokus (og derfor ikke blev for teoretisk eller kedeligt), gav mig inspiration til udformning af nyt undervisningsrepertoire til mine elever.”

Anders Stigsgaard-Larsen
Anders Stigsgaard-LarsenBasunist og musiklærer
– “Jeg lærte at finde nye redskaber til at inspirere eleverne til systematisk læring.”
– “Jeg kan se et stort potentiale i den lystbetonede tilgang.”
– “Grundigheden og de inspirerende kommentarer.”
– “Jeg får lyst til at spille mere klaver i min undervisning.”
Pia Steiner
Pia SteinerRegnskabsassistent og barytonspiller i Søborg Harmoniorkester
– “Jeg lærte hvor vigtigt det var at lytte til hele orkesteret. Blandt andet ved kanon-øvelsen, hvor vi spillede på tværs af instrumentgrupperne. Og at give plads til hinanden, så det blev en flot samklang.”
– “Glæden der var i orkesteret dagen efter. Nu var det så messinggruppen. Men alle havde virkelig fået noget at tænke over, og en musikglæde uden lige. En fælles forståelse og den er der stadig et par uger efter kurset.”
Hanne Kruse
Hanne KruseAkandita
– “Det betyder meget for sangens udtryk, hvilken følelse jeg synger med. Jeg skal lægge mere mærke til teksten fremover.”
– “At synge duo og lytte til hinanden imens. Det var en dejlig oplevelse.”
– “Husk at nyde det, når man synger.”
– “En dejlig positiv stemning der var aftenen igennem.”
Erik StrandbergFagottist, studerende ved DKDM
– “Fick oliga vertyg för motivation, och for at ge eleverna energi.”
– “Det er vældigt viktigt, att eleverna tycker, att det er roligt att spela på lektionen.”
– “Hur roligt man hade, nær man spelade tilsammans, och hvilken energi man fick!”
– “Jag tycker, att jag framför allt blev inspirerad av sidan med skalor och övelser, det skal jag ta med mig och använda i undervisningen.”
– “Jag tror, att undervisningen kommer bli roligare, både för mig som lärare och för elevarna.”
Michael Adeler-Bjarnø
– “Bør være et fast indslag hvert år!”
– “Du har en fantastisk god formidlingsevne!”
– “Vigtigheden af den konstante luftstrøm – slap af – lyt”
– “Hvor vigtig aktiv lytning er”
– “Hvordan “små” ting kan forbedre eks. tone/klang”
Margit
– “Blive mere og mere bevidst om, hvad der får mig til at slappe af og spænde af, så tonen bliver kønnere”
– “Lettere at spille med mere afslappet krop, og være bevidst om det”
– “Spille små kendte stykker og melodier”
Alice Vilstrup
Alice Vilstrup
– “At være afslappet foran en gruppe”
– “At slå rødder”
– “At jeg betyder noget”
– “At kunne blive ved uden at blive træt”
WorkshopdeltagerAkandita
– “Måske har jeg i dit kursus – netop lært noget meget essentielt – nemlig det at være bedre til “at lytte” til andre. Jeg kunne også godt lide din stille og rolige måde at undervise på – hvor du, bl.a andre gode værktøjer, forstod at sætte os publikum i fokus.”
Anne-Marie Sejer
Anne-Marie SejerSkoleleder og amatørmusiker på trompet i Søborg Harmoniorkester samt Glostrup Byorkester.
– “At det netop er de små ting, der gør den store forskel.”
– “At huske at slappe af, at musik skal være sjovt og så bliver det ”nemt”. Bare det at huske på at trække vejret og lytte til sidemændene, gør en kæmpe forskel.”
– “Jeg er blevet husket på at være mere afslappet i mit spil,- og det gør straks at det lyder meget bedre.”
– “Hvis vi alle i orkestrene kan lytte til Flemmings gode råd, så vil vores samspil hurtigt blive 500% bedre i lyd, klang og præcision.”